Invändningar om sen eller otillräcklig reklamation – liksom motinvändningar om att invändningsrätten bortfallit – har länge varit vanliga i köp- och transporträttsliga sammanhang. Invändningarna och motinvändningarna får inte sällan effekt.
Användandet av invändningar verkar ha spridit sig till avtalsrätten i stort. Både lagstiftaren och HD har uppfattat reklamationsplikten som en allmängiltig avtalsrättslig grundsats. Kravet att reklamera har uppfattats som ett uttryck för avtalsparters lojalitetsplikt, men reklamationspliktens existens är inte problemfri. Om reklamation inte sker på rätt sätt kan det betyda att en avtalsbrytande part slipper påföljd och att den drabbade lider rättsförlust.
Reklamationsregleringen är inte bara komplex utan dessutom mera oklar än vad man föreställer sig. Det finns exempelvis olika uppfattningar om huruvida det föreligger reklamationsplikt i alla avtalstyper – inte minst mot sådana avtalsparter som har en förmån av kort preskriptionstid, t.ex. advokater och konsulter enligt HB 18:9. En annan oklarhet är rättsföljden, Ett antagande är att följden av en försummad reklamation om avtalsbrott är total förlust av rätten att göra avtalsbrottet gällande. Lämpligheten av detta antagande har ifrågasatts i litteraturen, vilket har fått visst genomslag i sentida praxis. Under kursen redovisas de olika uppfattningarna.
Professor Jori Munukka reder ut den gällande rätten.
Tider och innehåll
09.30–16.30 med lunch 12.30–13.30
Begreppet reklamationsplikt och reklamationens syften.
Begreppets förekomst: klargörandeplikt, reklamation vid avtalsbrott, påföljdsreklamation, absolut reklamationsfrist.
Reklamation som rättshandling.
Syftena att avskära anspråk och att fortsätta motparten i ond tro om avtalsbrott etc. och kollisioner mellan de olika syftena.
Reklamationsfristens beräkning.
Fristens utgångspunkt och längd:
- Avtals ingående
- Köp av lös egendom
- Köp av fast egendom
- Transport
- Försäkring
- Hyra av lägenhet
- Entreprenad och andra materiella tjänster
- Rådgivning och andra immateriella tjänster
- Konsumentavtal
- Beställares avtalsbrott
Betydelse av partens besvär att avge reklamation.
Betydelsen av motpartens behov av tidig och tydlig reklamation.
Tendenser vid bestämmande av fristens utgångspunkt och längd.
Lunch
Följden av fullgod och inte fullgod reklamation.
Krav på dubbel reklamation.
Kravet på invändning om sen eller otillräcklig reklamation.
Bortfallsgrunder av invändningar om sen eller otillräcklig reklamation (motinvändningar).
Andra preklusionsregler:
- Preskription
- Proklamation
- Avtalad preklusion
- Påkallandefrist
Allmänna passivitetsinvändningar.
Denuntiation
Ondtrosinvändning
Undersökningsplikt
Reklamationens avgivande:
- Form
- Innehåll
- Precision
- Behörig avgivare och adressat/mottagare
- Sändsätt
- Befordringsrisk
- Bevisning
Med förbehåll för ändringar i programmet.