Advokatsekreterarkurs

Datum
Omfattning
13 timmar
Plats
Scandic Hasselbacken, Stockholm
Kursavgift
12 900 kr

På mångas begäran erbjuder vi återigen vår mycket uppskattade advokatsekreterarkurs. Kursen är för dig som är sekreterare, assistent eller på annat sätt biträder advokater i den löpande verksamheten. Du får en breddad kunskapsbas och en överblick över arbetsuppgifterna. Fokus är på arbetsmetodiken och den praktiska hanteringen.

Två lärorika dagar på anrika Scandic Hasselbacken med Cecilia Dolk och Ingela Falkenberg. Med sin långa erfarenhet som advokatsekreterare och kontorschef lär de ut på ett pedagogiskt och inspirerande sätt, och lyfter fram sekreterarens/assistentens viktiga roll på byrån.

Hasselbacken på Kungliga Djurgården. Lugnt och fridfullt mitt inne i stan. Konsert- och evenemangspalatset Cirkus ligger runt hörnet. Det omåttligt populära ABBA-museet mittemot. Är du sugen på shopping tar du spårvagnen mot stan och är på ca 10 minuter framme vid Norrmalmstorg. Tar du färjan till Slussen kan du flanera i Gamla Stan. Vill du njuta av natur, promenad, jogging, har Djurgården fina vägar och stråk.

Vi erbjuder en gemensam middag på torsdagskvällen 19.30. En trerättersmeny för 400 kr ex. moms (dryck ingår ej).

Önskar du boende på Hasselbacken går det bra att reservera det vid anmälan. Enkelrum, 1.350 kr ex. moms/natt.

 

Tider och innehåll

Dag 1, 09.00-12.00

  • Inledning
  • Presentation av lärare och kursdeltagare
  • Hur har sekreterarens roll förändrats de senaste 25 åren?
  • Advokatsamfundets funktion och regler
  • Särskilda regler för advokataktiebolag
  • Hantering av klientmedel, klienters egendom och värdepapper

Lunch, 12.00-13.00

Dag 1, 13.00-17.00

  • Jävsregler
  • Sekretessfrågor
  • Know-your-client (KYC)
  • Klient- och motpartskontakt
  • Akthantering/arkivering

Dag 2, 09.00-12.00

  • Vad kännetecknar en bra sekreterare?
  • Sekreterarens roll i olika ärendetyper
  • Skillnader/likheter mellan human- respektive affärsjuridisk byrå
  • Grupparbete och diskussion

Lunch 12.00-13.00

Dag 2, 13.00-16.00

  • Tidsredovisning
  • Fakturering samt registrering av utlägg
  • Olika typer av processer
  • Allmän domstol
  • Förvaltningsdomstol
  • Arbetsdomstolen (AD)
  • Skiljeförfarande, medling
  • Sammanfattning – avslutning

Förbehåll för ändringar i programmet

Kursledare

Executive assistant Cecilia Dolk

Cecilia Dolk arbetar idag som executive assistant på Advokatfirman OEBERGS. Hon har i snart 25 år arbetat som advokatsekreterare och kontorschef på olika advokatbyråer och företag.

Office manager Ingela Falkenberg

Ingela Falkenberg har i mer än 30 år arbetat som sekreterare och kontorschef på både svenska och internationella advokatbyråer. Sedan 2014 är hon Office Manager på Baumgarten Byström Rooth & Partners Advokater AB (BBR&P).

Allmän info

Kursavgift

Kursavgiften inkluderar kursmaterial, lunch, för- och eftermiddagskaffe. Mervärdesskatt tillkommer.

Deltagarantal

Antalet deltagare är begränsat. Antagning sker i den ordning anmälan och betalning kommer in till Limhamnsgruppen.

Anmälan

Anmälan är bindande för deltagarens företag så snart Limhamnsgruppen AB accepterat bokningen och skickat bekräftelse på att deltagaren antagits på kursen. Anmälan kan göras med hjälp av knappen ”Jag anmäler mig” på denna sida.

Avbokning

Klicka här för att se gällande avbokningsregler.

Betalning

Faktura på kursavgift sänds från Limhamnsgruppen AB.
Betalning sker till bankgiro 5903-0726.

Boende

Vi har förbokat ett antal hotellrum på kurshotellet.
Önskas boende på kurshotellet bokar du det vid anmälningen.

Med förbehåll för force majeure.